BRZDOVA SUSTAVA AUTOMOBILOV

Brzdy slúžia na to aby spomaľovali rýchlosť automobilu, pribrzďovali až do zastavenia a zaisťovali ho proti samovoľnému rozbehnutiu. Pri brzdení sa pohybová energia mení na teplo.

Brzdová výbava sa skladá zo všetkých brzdových a spomaľovacích zariadení motorového vozidla.

Rozdelenie:

  1. prevádzková brzda – v prípade potreby musí znižovať rýchlosť, podľa okolností až do zastavenia. Vozidlo pri tom musí udržovať stopu. Prevádzková brzda sa ovláda vždy plynule nohou a pôsobí na všetky kolesá.
  2. núdzová brzda – musí pri poruchách prevádzkovej brzdy plniť jej úlohy – ovládana vodičom ( môže ubrzdiť s menším účinkom). Nemusí to byť tretia brzda ale postačuje nezávislý okruh dvojokruhového brzdového zariadenia alebo stupňovateľná parkovacia brzda.
  3. parkovacia brzda – musí zaistiť zaparkované vozidlo proti samovoľnému rozbehnutiu aj na sklonenej dráhe. Musí byť ovládaná tyčou alebo lankom. Pôsobí len na kolesá jednej nápravy.   
  4. protiblokovací systém (ABS) – je súčasťou prevádzkovej brzdy kde počas brzdenia automaticky reguluje preklz kolies (u osobných automobilov nie je zatiaľ povinný)

 

aký fyzikálny zákon sa využíva pri konštrukcii hydraulických bŕzd, vyjadrite to graficky

Činnosť kvapalinovej brzdovej sústavy je založená na využití Pascalovho zákona.

,,Tlak vyvolaný vonkajšou silou, ktorá pôsobí na povrch kvapaliny v uzavretej nádobe, je v každom mieste kvapaliny rovnaký.“

Kvapalina prenáša tlakovú silu na piesty v kolesových brzdových valčekoch od tlaku v hlavnom brzdovom valci. Zvyčajne vytvára aj silový prevod. V hydraulickom systéme sú pôsobiace sily v rovnakom pomere v akom sú veľkosti plôch piestov. Zdvihy piestov sú v opačnom pomere ako pôsobiace sily. Kvapalinové brzdy pracujú s tlakom okolo 12 MPa, krátkodobo až 18 MPa. To umožňuje aby brzdy boli malé. Kvapalinové brzdy pracujú s malým oneskorením (0,01s) vyžadujú si len malú údržbu.

 

 Zapojenie LL – pôsobí každý brzdový okruh na prednú nápravu a na 1 zadné koleso/rozdel. Brzdnej sily 50:50/

 

 bubnové brzdy podľa uloženia brzdových čeľustí

  1. simplex        /jednonábežná brzda/
  2. duplex        /dvojnábežná brzda/
  3. duo – duplex      /dvojnábežná brzda obojsmerná/
  4. servo       /brzda so spriahnutými čeľusťami/
  5. duo – servo        /brzda so spriahnutými čeľusťami obojsmerná/

Simplex – má jednu nábežnú a jednu úbežnú brzdovú čeľusť. Pre rozpínanie brzdových čeľustí sa používa dvojčinný brzdový valček, obojstranná vačka (brzdový kľúč v tvare písmena S), rozperný klin alebo oporný bod. Brzda Simplex má pri jazde dopredu i dozadu rovnaký účinok ale malé samozosilnenie. Opotrebenie obloženia nábežnej čeľuste je väčšie. Konštrukcia parkovacej brzdy je jednoduchá.

Duplex – má dve nábežné čeľuste. Má dva jednočinné brzdové valčeky. Každý brzdový valček je súčasne oporným uložením pre druhú brzdovú čeľusť. Brzdový účinok v smere jazdy je lepší ako u Simplexu, lebo obe čeľuste sú nábežné. Pri cúvaní je účinok menší lebo má dve úbežné čeľuste. Parkovacia brzda je zložitá.

Duo – Duplex – má dva dvojčinné brzdové valčeky. Brzdový účinok je v oboch smeroch jazdy rovnaký zo samo zosilnením.

Servo – čeľuste sú skĺbené tak, že na seba pôsobia navzájom. Pri jazde vpred sú obe čeľuste nábežné. Pri jazde vzad úbežné.

Duo – Servo – pri tejto brzde je samozosilnenie nábežnej brzdovej čeľuste využité pre prítlak druhej tiež nábežnej. Oporné uloženie je plávajúce. Účinok vpred i vzad je rovnaký. Takáto brzda slúži aj ako parkovacia.

 

spôsob odvzdušnenia hydraulických bŕzd Pumpovaním

 K tomu sú potrebné dve osoby. Vyrovnávacia nádržka musí byť plná. Začíname na okruhu najvzdialenejšieho odvzdušňovacieho ventilu.

Na odvzdušňovací ventil sa nasunie odvzdušňovacia hadička. Hadička sa ponorý do brzdovej kvapaliny v odvzdušňovacej fľaši. Pomocník napumpuje brzdovým pedálom tlak a podrží ho. Potom sa odvzdušňovací ventil otvorí o polovicu otáčky. Akonáhle sa pedál brzdy stlačí ventil sa opäť uzavrie. Tento postup sa opakuje tak dlho pokiaľ na pedáli cítime ihneď odpor a neunikajú vzduchové bublinky do odvzdušňovacej fľaše. Takýmto spôsobom odvzdušníme ďalšie ventily od najvzdialenejšieho k najbližšiemu k brzdovému valcu.

Pozn. Niektorý výrobcovia zakazujú odvzdušňovanie ,,pumpovaním“ aby nedošlo k poškodeniu hlavného valca.

Odvzdušňovanie brzdového okruhu

  1. Pumpovaním
  • doplníme brzdovú kvapalinu
  • očistíme odvzdušňovacie skrutky, odoberieme prachovky
  • na skrutku nasadíme hadičku, ktorú druhým koncom ponoríme do nádoby s brzdovou kvapalinou
  • 3-5 krát zošliapneme pedál brzdy, zadržíme ho, uvoľníme a opäť dotiahneme odvzdušňovaciu skrutku
  • opakujeme dovtedy, kým prestanú vychádzať z hadičky vzduchové bubliny
  1. Pomocou prístroja
  • nasadíme odvzdušňovací prístroj na vyrovnávaciu nádržku
  • nasadíme na odvzdušňovaciu skrutku hadičku s nádobkou
  • otvoríme kohút na plniacej hadičke prístroja
  • otvoríme odvzdušňovaciu skrutku pokiaľ nevyteká kvapalina bez bubliniek
  • postup sa opakuje na všetkých kolesách

 najčastejšie poruchy bŕzd

  • Opotrebované brzdové obloženie
  • Únik brzdovej kvapaliny, ( vzduchu )
  • Nerovnomerný účinok bŕzd
  • Mŕtvy chod pedála brzdy
  • Zadrhávanie bŕzd
  • Mastnota na trecích častiach brzdového obloženia
  • Zavzdušnenie systému
  • Nerovnomerné opotrebenie brzdového obloženia
  • Poškodenie potrubia, tesnení, hadíc, manžiet

- nedostatočný účinok bŕzd ( slabé brzdenie )

  • únik brzdovej kvapaliny – zistiť kde, opraviť
  • mastnota na brzdovom obložení – odmastiť
  • Nadmerne opotrebované brzdové obloženie - vymeniť

- pískanie, škrípanie bŕzd

  • slabí tlak na brzdové obloženie – slabé brzdenie
  • slabé vratné pružiny parkovacej brzdy – vymeniť
  • mastnota na brzdovom obložení – odmastiť
  • vibrácia čeľustí stabilizovať

- brzdný účinok aj pri nezošliapnutom pedálu brzdy

  • zanesenie vyrovnávacieho otvoru hl. brzdového valca – vyčistiť
  • nevracanie piesta do východzej polohy – vyčistiť, vymeniť pružiny
  • chyba parkovacej brzdy – opraviť
  • zadieranie piesta v hlavnom valci – vyčistiť
  • hádzaním brzdového kotúča – vymeniť, presústružiť
  • posunutie strmeňa – nastaviť, vyčistiť

- Malý odpor pri stlačení pedálu brzdy ( mäkký pedál )

  príčinou môže byť zavzdušnená sústava - odvzdušniť

  • poškodené hadice - vymeniť
  • netesný piest v hlavnom valci – vymeniť manžety
  • zanesený otvor v nádržke - vyčistiť

 

pravidla práce pri oprave bŕzd

  • Po každej oprave skontrolovať a doplniť brzdovú kvapalinu vo vyrovnávacej nádržke
  • Brzdovú kvapalinu vymieňať podľa predpisu výrobcom
  • Pred kontrolou a opravou brzdových obložení je potrebné očistiť brzdu od oteru
  • Oter sa vždy odsáva
  • Výmena brzdového obloženia sa musí urobiť na brzdách jednej nápravy súčasne
  • Chrániť časti bŕzd pred olejom a mazacím tukom
  • K čisteniu používať čistič na brzdy alebo alkohol