Vstrekovanie benzinu

hlavné úlohy, ktoré musí spĺňať vstrekovanie benzínu

 Palivo je v presne odmeriavanom množstve, ktoré odpovedá okamžitému množstvu nasávaného vzduchu, tlakom palivového čerpadla jemne rozprášené vstrekovacími dýzami.

Úlohy:

vstreknúť jemne rozprášené palivo do nasatého vzduchu

upraviť zmiešavací pomer paliva zo vzduchom optimálne k príslušnému stavu prevádzky motora (zaťaženie, otáčky, teplota)

udržiavať nízky podiel škodlivín vo výfukových plynoch

 

Výhody vstrekovania oproti karburátorom:

  1. presnejšie odmeriavanie paliva v pomere ku vzduchu za všetkých prevádzkových podmienok
  2. vstrekovanie prebieha pri väčšom rozdiele tlakov ako pri tlakovom rozdiele v difúzore karburátora
  3. už prívod paliva je v jemne rozptýlenej forme
  4. krátke vzdialenosti a časy dopravy zmesi do valca
  5. jemnejšie rozptýlenie paliva, rýchlejšie odparovanie a tvorba zmesi
  6. u viacbodového vstrekovania rovnomerné rozdelenie paliva do jednotlivých valcov
  7. menšia spotreba paliva
  8. zníženie obsahu škodlivín vo výfukových plynoch
  9. výhodnejší priebeh výkonu a krútiaceho momentu v závislosti od otáčok

 

 vstrekovacie systémy benzínových motorov

  1. priame vstrekovanie do valca
  2. nepriame vstrekovanie do sacieho potrubia (vonkajšia tvorba zmesi), ktorá môže byť:
  1. jednobodové vstrekovanie SPI
  2. centrálne vstrekovanie CFI – do sacieho potrubia, spoločne pre všetky valce
  3. viacbodové vstrekovanie MPI
  4. decentrálne vstrekovanie – do jednotlivých vetvý sacieho potrubia, pred sací ventil

Podľa časového priebehu môžeme vstrekovanie benzínu rozdeliť na:

  1. prerušované a sekvenčné
  2. kontinuálne

Podľa regulácie tvorby zmesi:

  1. mechanicko-hydraulické K-Jetronic
  2. mechanicko-hydraulicko-elektronické KE-Jetronic
  3. elektronické Jetronic alebo Motronic

 

činnosť vstrekovania benzínu na blokovej schéme

Benzínové vstrekovacie systémy s elektronickou reguláciou sa skladajú z troch častí:

  1. sací systém – čistič vzduchu, spoločné sacie potrubie, komora so škrtiacou klapkou a sacie potrubie k jednotlivým valcom
  2. palivový systém – palivová nádrž, palivové čerpadlo, čistič paliva, regulátor tlaku a vstrekovacie ventily
  3. riadiaci a regulačný systém – má vždy vstup, spracovanie signálov a výstup signálov

Vstupné signály – otáčky motora, poloha škrtiacej klapky, teplota vzduchu a pod.

Výstupné signály – množstvo benzínu, čas vstreknutia benzínu, množstvo vzduchu, teplota vzduchu

 

systémy vstrekovania SPI a MPI

SPI (Single Point Injection) – spoločný vstrek pre všetky valce (jeden vstrekovací ventil)

MPI (Multi Point Injection) – je decentrálne vstrekovanie do jednotlivých vetvý sacieho potrubia alebo do sacieho kanálu pred ventil (koľko valcov toľko vstrekovacích ventilov)

 

systém vstrekovania L-jetronic a MOTRONIC

L-Jetronic – je nepriame, prerušované, viacbodové vstrekovanie s elektronickou reguláciou

Hlavnou regulovanou veličinou je množstvo nasávaného vzduchu a otáčky motora.

Hlavné časti:

  1. palivový systém
  2. snímače množstva vzduchu
  3. ostatné snímače
  4. akčné členy
  5. elektronická riadiaca jednotka

Motronic – je integrovaný systém pre elektronickú reguláciu vstrekovania benzínu a zapaľovania

Vstrekovanie benzínu prebieha podobne ako u Jetronicu. Aj vstrekovanie aj zapaľovanie sa reguluje tou istou riadiacou jednotkou. tie isté snímače sa využijú aj pre vstrekovanie aj pre zapaľovanie. Tento systém je lacnejší a spoľahlivejší ako u Jetronicu.

 

 konštrukcia katalyzátora

 Hlavnými časťami katalyzátora sú:

  1. kovová alebo keramická vložka (tzv. nosič katalyzátora) – je to hliníkovo-horčíkový silikát
  2. medzivrstva (len u keramického)
  3. katalyticky aktívna vrstva (vlastný katalyzátor)

Vložku katalyzátora tvorí niekoľko tisíc jemných kanálikov, ktorými prúdia výfukové plyny. Kanáliky keramických nosičov majú pôrovitú medzivrstvu, tým sa zvýši účinný povrch katalyzátora sedemtisíc krát. Na medzivrstvu alebo priamo na kovový nosič sa naparí katalyticky účinná tenká vrstva vzácnych kovov platiny, rhódia a paládia. Asi 2g.

 

výhody a nevýhody kovového a keramického katalyzátora

Výhody:

U keramického nosiča je pri recyklácií katalyzátora podstatne jednoduchšie získať späť vrstvu vzácnych kovov (Pt, Rh, Pa) ako u kovovej vložky. Kovový katalyzátor lepšie drží prevádzkovú teplotu a je výrobne lacnejší. V súčasnosti existujú firmy, ktoré katalyzátory recyklujú.

Nevýhody:

Keramický nosič je veľmi citlivý na nárazy a otrasy. Preto sa ukladá do tepelne odolného drôteného pletiva s plášťom z antikorového plechu. Má nižšiu teplotnú odolnosť, dlhšiu dobu zahrievania a väčší protitlak vo výfukovom systéme, ktorý znižuje výkon motora.