Palivova sustava ZM

účel palivovej sústavy zážihových motorov

 Palivová sústava má za úlohu za každého prevádzkového stavu motora zásobovať vlastný systém prípravy zápalnej zmesi palivom

Musí pri tom splniť tieto úlohy:

  • bezpečne ukladať palivo v nádrži
  • prepravovať palivo bez bublín
  • čistiť palivo od nečistôt
  • vytvárať tlak paliva a udržiavať ho na konštantnej hodnote
  • prebytočné palivo prepravovať späť
  • zabraňovať úniku palivových pár

 

 hlavné časti palivovej sústavy zážihového motora so vstrekovaním

 

Palivová nádrž – zvyčajne je to nádrž z oceľového plechu zvnútra i zvonka chránená antikoróznou vrstvou. Niektoré súčasné automobily používajú plastové nádrže z polyetylénu (PE).

Palivové vedenie (rúrky) – sú to prevažne kovové rúrky alebo medené, prípadne hadice z technickej priže alebo plastu

Čističe paliva – majú za úlohu chrániť palivový systém pred pevnými nečistotami.

V praxi sa používajú:

  • prietokové čističe paliva (In-Line)
  • výmenné čističe paliva
  • čističe paliva s výmennou vložkou

Palivové čerpadlá

Môžu byť poháňané:

  1. mechanicky
  2. hydraulicky
  3. elektricky

Mechanicky poháňané palivové čerpadlá bývajú obvykle membránové.

Elektricky poháňané palivové čerpadlá

Podľa spôsobu montáže rozlišujeme:

  • samostatné čerpadlá v potrubí (In-Line)
  • čerpadlá ponorené do palivovej nádrže (In-Tank)

Konštrukcia čerpadiel:

  1. zubové
  2. skrutkové
  3. odstredivé s bočnými kanálmi
  4. krídlové

Regulátor tlaku – používa sa iba u motorov so vstrekovaním paliva

Odvzdušňovacie ventily – slúžia na to aby nevznikal v nádrži pretlak ani podtlak

Nádržka s aktívnym uhlím – zabraňuje úniku palivových pár z nádrže do atmosféry

Vstrekovacia jednotka (karburátor) – má za úlohu vstrieknuť palivo v presne odmeranom množstve a čase do spaľovacieho priestoru

 

funkciu jednotlivých častí od nádrže až po vstrekovaciu dýzu

 

Nádrž – u väčších palivových nádrží a pri rýchlom prechádzaní zákrut, pri jazde do strmého vrchu sa palivo v nádrži zotrvačnosťou môže pohybovať tak, že je k palivu prisávaný vzduch.  Vedie  to k poklesu výkonu motora.

Môžeme tomu zabrániť dvoma spôsobmi:

  • vnútornými priečkami s otvormi rozdeľujúcimi celý objem nádrže na niekoľko menších častí
  • vnútorná nádržka (CATH-TANK) – je to menšia nádobka v palivovej nádrži, ktorá je vždy zaplnená palivom. V tejto nádržke je elektricky poháňané palivové čerpadlo s čističom a snímačom hladiny paliva v nádrži.

Pred vytečením paliva pri prevrátení automobilu nás chráni gravitačný ventil.

Palivové vedenie – musí byť konštruované tak, aby odolalo všetkým pružným deformáciám automobilu a pohybom pružne uloženého motora. Musí byť chránené pred mechanickým poškodením, nesmie byť v blízkosti horúcich častí.

Plastové potrubie starne  a preto ho treba počas životnosti automobilu meniť.

Čističe paliva

Čističe (In-Line) – sú založené na princípe filtrácie paliva. Vlastný filter je sitkový alebo papierový. Papierové sa používajú pre jemnú filtráciu, sitkové pre hrubú filtráciu. Pri údržbe sa menia celé.

Výmenné čističe – tvoria nerozoberateľné púzdro, ktoré sa mení ako celok

Čističe paliva s výmennou vložkou – majú nerozoberateľné púzdro a osobitnú výmennú vložku. Vložky sa menia každých 30000 km ak výrobca neurčuje inak.   

Palivové čerpadlá – majú výtlačný tlak 0,02 - 0,03 MPa. Ovládajú sa excentrom (zdvihátko, páka, výstredník).

Čerpadlá In-Line možno namontovať do ľubovoľného miesta palivového potrubia. Výmena palivového čerpadla je jednoduchšia ako pri čerpadlách In-Tank.

Čerpadlá In-Tank sú súčasťou montážnych modulov na prepravu paliva, ktoré sa zhora montujú do otvoru palivovej nádrže. Modul obsahuje ešte čistič paliva, ponornú nádobku a snímač hladiny.

Vysokotlakové palivové čerpadlo – pri minimálnej hlučnosti možno dosiahnuť pretlak až 0,4 MPa

Krídlové čerpadlá – dosahujú pretlak až 0,65 MPa

Dvojstupňové palivové čerpadlo – zabraňuje tvorbe bublín v palivovom potrubí. Prvý stupeň je nízkotlakový, druhý vysokotlakový.

Hydraulicky poháňané čerpadlá – prečerpávajú palivo vo vnútri nádrže. Používajú sa ejektorové čerpadlá.

Regulátor tlaku – používa sa iba u motorov so vstrekovaním. Reguluje tlak paliva v palivovom systéme v závislosti na tlaku vzduchu v sacom potrubí tak aby pomer týchto tlakov bol konštantný. Množstvo vstrekovaného paliva potom závisí len na dobe otvorenia vstrekovacieho ventilu.

Nádržka s aktívnym uhlím – slúži na to aby sa zabránilo úniku palivových pár z nádrže. Aktívne uhlie zachytáva uhľovodíky z paliva. Uhľovodíky sa odsávajú cez tzv.  regeneračný ventil späť do nádrže. Činnosť riadi riadiaca jednotka.

 

vstrekovanie benzínu MOTRONIC a JETRONIC

 Elektronický vstrekovací systém Jetronic je nepriame viacbodové vstrekovanie (prerušované) vstrekovanie s elektronickým riadením.

Hlavnou riadiacou veličinou je množstvo vzduchu a otáčky motora.

Konštrukcia Jetronicu:

  1. palivový systém
  2. snímače množstva vzduchu
  3. ostatné snímače
  4. akčné členy
  5. elektronická riadiaca jednotka

Palivový systém – palivová nádrž, elektrické palivové čerpadlo, čistič paliva, regulátor tlaku a relé na spínanie palivového čerpadla

Snímače množstva vzduchu – sú najdôležitejšie snímače. Dodávajú informácie o okamžitom objemovom množstve nasávaného vzduchu riadiacej jednotke.

Ostatné snímače – otáčky motora, teplota vzduchu, zloženie zmesi a zloženie výfukových plynov

Akčné členy – vykonávajú tie činnosti, ktoré sú zosnímané snímačmi a spracované riadiacou jednotkou. Sú to vstrekovacie ventily, obtokový ventil a palivové čerpadlo.

Elektronická riadiaca jednotka – spracúva informácie od snímačov a riadi akčné členy

 

Motronic je integrovaný systém pre elektronické riadenie vstrekovanie benzínu a zapaľovania.

Motronic sa skladá podobne ako Jetronic zo snímačov, riadiacej jednotky a akčných členov.

Snímače:

  • merač množstva vzduchu
  • snímač otáčok
  • snímač polohy vačkového hriadeľa
  • λ-sonda
  • snímač klepania
  • snímač teploty vzduchu
  • snímač teploty motora
  • snímač škrtiacej klapky

Riadiaca jednotka obsahuje:

  • mikropočítač
  • pamäť
  • mikroprocesor
  • vstupný a výstupný obvod
  • prípravu signálov
  • koncové výkonové stupne

 

 najčastejšie poruchy karburátorov podľa správania sa motora

  1. namáhavé spúšťanie motora
  2. namáhavé spúšťanie teplého motora
  3. zlé prechody pri zrýchľovaní, pri čiastočnom zaťažení
  4. veľká spotreba paliva 
  5. zlá funkcia voľnobehu 

Príčinou namáhavého spúšťania motora môže byť:

  1. deformovaná príruba – skontrolovať nožovým pravítkom, zarovnať pilníkom, zaškrabať, prebrúsiť a skontrolovať rovinnosť (v dvoch na seba kolmých smeroch)
  2. opotrebené uloženie hriadeľa škrtiacej klapky – zmerať vôľu, vyvložkovať uloženie, vystružiť príp. namontovať nový hriadeľ a nové ložiská
  3. naopak založené tesnenie – tesnenie správne otočiť

Príčinou namáhavého spúšťania teplého motora môže byť:

  1. veľmi chudobná zmes pri voľnobehu – nastaviť
  2. motor nasáva falošný vzduch – skontrolovať prírubu a uloženie hriadeľa
  3. upchatá dýza alebo vzdušník voľnobehu – vyčistiť

Príčinou zlého zrýchľovania môže byť:

  1. nízka hladina paliva v plavákovej komore – nastaviť
  2. obtokový otvor voľnobehu je upchatý – vyčistiť
  3. veľmi chudobná zmes pri voľnobehu – nastaviť
  4. motor nasáva falošný vzduch – príruba a hriadeľ
  5. voľný rozprašovač – pritiahnuť

Príčinou veľkej spotreby paliva môže byť:

  1. vysoká hladina paliva v plavákovej komore, netesný plavák, zadretý záves plaváka – nastaviť, vymeniť
  2. netesný ihlový ventil, nečistota v sedle ventilu alebo vytlčené sedlo ventilu – odstrániť nečistotu, vymeniť ventil
  3. netesné veko plavákovej komory – preskúšať tesnosť,  použiť dve tesnenia na sebe (príp. opraviť dosadaciu plochu)
  4. osadenie hlavnej dýzy nedosadá na plôšku držiaka – vymeniť držiak
  5. sýtič celkom nezatvára – nastaviť tiahlo, odskúšať doraz pri zatvorenom sýtiči

Príčinou zlej funkcie voľnobehu môže byť:

  1. motor pri voľnobežných otáčkach zhasína – vyčistiť kanáliky a dýzy voľnobehu stlačeným vzduchom
  2. zle nastavená skrutka voľnobehu, nefunkčný elektromagnetický ventil – nastaviť skrutku, vymeniť ventil
  3. príruba na sacom potrubí nie je rovná – skontrolovať rovinnosť, prebrúsiť

 

 postup demontáže karburátorov

  1. demontovať čistič vzduchu
  2. odpojiť hadičky prívodu paliva (zazátkovať)
  3. odpojiť sýtič
  4. odpojiť rúrku podtlaku
  5. odpojiť ovládanie škrtiacich klapiek
  6. odpojiť konektor z elektromagnetického ventilu dýzy voľnobehu
  7. uvoľniť matice (skrutky)
  8. vytiahnuť karburátor z motora

 

 pojmy: samoadaptácia, samotesty, lambda regulácia

 

Samoadaptácia – v starých elektronických systémoch sa voľnobežné otáčky nastavovali ručne. Nové systémy nemajú nastavovaciu skrutku. Snímač množstva vzduchu zisťuje, mikropočítač vypočíta dobu vstreknutia. V priebehu času sa motor opotrebúva, preniká falošný vzduch a menia sa tolerancie. Vtedy prichádza na rad regulácia. Samoadaptácia obmedzuje vplyv falošného vzduchu a posiela mikropočítaču opravné signály. Prienik falošného vzduchu sa vykompenzuje. Pamäť počítača si poruchu zapamätá.

Samotesty – v riadiacom systéme pomocou palubných počítačov sa nachádzajú programy, pomocou ktorých sa nepretržite kontrolujú všetky signály vysielané zo snímačov do palubného počítača. V prípade akejkoľvek poruchy vyberie program s pamäte počítača príslušnú náhradnú hodnotu, ktorú dosadí miesto chybného signálu. Tieto hodnoty sú uložené v počítači a pomocou príslušného programu odstránia tieto poruchy až do definitívnej opravy v servise. Ušetrí sa veľké množstvo peňazí.

λ-regulácia – princíp spočíva v ohriatí keramickej trubičky. Ak je okolo nej a vo vnútri rozdielny obsah kyslíka dôjde k pohybu kyslíkových iónov a tým ku vzniku elektrického napätia. λ-sonda ako snímač dá povel akčnému členu cez riadiacu jednotku na pridanie alebo ubratie paliva.