PREVODOVÝ MECHANIZMUS

  1. prevodovka
  2. stály prevod prednej nápravy
  3. diferenciál prednej nápravy
  4. hnací hriadeľ kolesa
  5. medzinápravový diferenciál
  6. uzávierka medzinápravového diferenciálu
  7. kĺbový hriadeľ (kardan)
  8. ložisko
  9. stály prevod zadnej nápravy
  10. uzávierka nápravového diferenciálu
  11. hnacie hriadele kolies (zadne poloosi)
  12. diferenciál zadnej nápravy
  13. spojka

Na krátkodobé prerušenie krútiaceho momentu slúžia:

  1. spojka – tvoria ju dve časti hnacia a hnaná časť, ktoré sú silovo spojené. Ovláda ich vodič alebo automat.
  2. voľnobežka – je to časť prevodového ústrojenstva, ktoré prerušuje prenos krútiaceho momentu samočinne

Na zmenu veľkosti krútiaceho momentu slúžia:

  1. prevodovka – mení veľkosť krútiaceho momentu, na zmenu smeru dopredu a dozadu
  2. prídavné prevody – doplňujú prevodovku za určitým cieľom (znižujú alebo zvyšujú rýchlosť)

Na stále spojenie slúžia:

  1. spojovací hriadeľ – spája ďalšie prevodové ústrojenstvá, ktoré nemenia svoju vzájomnú polohu
  2. kĺbový hriadeľ – spája ďalšie prevodové ústrojenstvá, ktoré menia svoju vzájomnú polohu (má kĺby)

Na rozdelenie krútiaceho momentu slúžia:

  1. rozdeľovací prevod (s pohonom všetkých náprav) – rozdeľuje krútiaci moment na rôzne nápravy
  2. diferenciál – rozdeľuje krútiaci moment na obe kolesá tej istej nápravy a umožňuje rôzne otáčky pravého a ľavého kolesa pri jazde v zákrute

Úlohou prevodu je umožniť pohyb vozidla za všetkých podmienok tak, aby bola hospodárnosť a životnosť čo najvyššia.

 

 prevodovky podľa počtu hriadeľov

 Prevodovky podľa počtu hriadeľov rozdeľujeme na:

  1. trojhriadeľové – používajú sa pre vozidlá s motorom vpredu a pohonom zadnej nápravy. Hnací hriadeľ (vstupný, spojkový) a hnaný (výstupný) ležia vždy v jednej osi. Predný koniec hnaného hriadeľa je uložený v hnacim hriadeli. Rovnobežne s tymíto hriadeľmi je uložený predlohový hriadeľ. Prevod jednotlivých rýchlostných stupňov je okrem priameho záberu i≤1 tvorený vždy dvoma pármi ozubených kolies. Pri zaradení priameho záberu sa pevne spojí hnací a hnaný hriadeľ. Platí len vtedy ak i=1.
  2. dvojhriadeľové – používajú sa na vozidlách s predným pohonom a motorom vzadu s pohonom zadnej nápravy. V týchto prevodovkách nemožno priamo spojiť hnací a hnaný hriadeľ. Jednotlivé rýchlostné stupne sa radia presunutím obýmky synchronizačnej spojky.

 

 

Prvý prevodový stupeň – je zaradený vtedy keď je v činnosti stály prevod i=1 a zubová spojka medzi hnacím a hnaním hriadeľom je rozpojená. Predlohový hriadeľ je otáčaný cez stály prevod. Dvojkolesie jednotky a dvojky musí byť v zábere s predlohovým kolesom Z1.

Druhý prevodový stupeň – to isté ako pri jednotke ale spolu zaberá koleso Z2 s II. Koleso I. je mimo záberu.

Tretí prevodový stupeň – dvojkolesie I. , II. je mimo záber spolu zaberá Z3 s III.

Štvrtý prevodový stupeň – to isté ako pri trojke, spolu zaberajú kolesá Z4 a IV.

Piaty prevodový stupeň – hnací a hnaný hriadeľ sú priamo spojené cez zubovú spojku. Hnaný hriadeľ má otáčky motora, obe presuvné dvojkolesia sú mimo záber.

Spiatočka – spolu zaberajú kolesá Z1 a I. ale cez vložené koleso Zv. Koleso Zv nemení prevodový pomer ale iba mení zmysel otáčania.

 

 aké úlohy plní prevodovka

- prenášať a meniť veľkosť Mk motora

- meniť otáčky výstupného hriadeľa prevodovky

- meniť smer otáčania hnacích kolies vozidla

- umožniť beh naprázdno (voľnobeh) motora stojaceho vozidla

Prevodovka umožňuje:

- preradiť neutrál, ktorý odpojí silu motora od poháňacích kolies na ľubovoľne dlhý čas. Len

pri zaradenom neutrále je motor naštartovaný, automobil sa nepohybuje a spojka je zapnutá (spojkový pedál nie je stlačený)

- preradiť spätný chod motora pre cúvanie

- motorom brzdiť automobil počas jazdy zo svahu

 

Základné pojmy

Stály záber je trvalá súčinnosť ozubeného súkolesia.

Priamy  záber  je  priame  spojenie hnacieho i hnaného hriadeľa v prevodovke automobilu.

Neutrál je postavenie príslušných prvkov v prevodovke motorového vozidla, pri ktorom je prenos krútiaceho momentu prerušený; označuje sa N.

Prevodové stupne je označenie jednotlivých prevodových pomerov motorového vozidla.

Prevody sú určené na prenos a zmenu otáčok i hnacieho momentu. Jednotlivé prevody tvorí čelné súkolesie. Zuby pri súkolesí, ktoré sa zaraďuje do záberu posuvom jedného kolesa, sú na zasúvacej strane zaoblené, aby sa zbytočne nepoškodili.

Veľkosť prevodu — prevodový pomer je pomer počtu otáčok hnacieho hriadeľa k počtu otáčok hnaného hriadeľa. Ak nie je dané inak, označuje sa i.

i = otáčky hnacieho hriadeľa / otáčky hnaného hriadeľa

Prevodové stupne sa označujú arabskými číslicami (1. stupeň pre najväčší prevod, spätný chod sa označuje Z).

 

i = n1 / n2, i = D2 / D1, i = Z2 / Z1

D1 – priemer hnacieho prevodového kotúča, D2 – hnaného.

Vstupný člen – kt. rotačný pohyb a Mk do prevodu vstupujú. Veličiny spojené s týmto členom (otáčky, obvodová, uhlová rýchlosť, zrých.) ozn. Nepár. Index.

Výstupný člen – kt rotačný pohyb a Mk s prevodu vystupujú. Veličiny – párny index

Prevodový pomer definuje vzťah medzi vstupnými n1 a výstupnými n2 otáčkami

 

V praxi sa vyskytujú dva hlavné druhy automatických prevodoviek:

  1. poloautomatická – prerušenie toku síl sa vykonáva automaticky, zmena rýchlostného stupňa manuálne (ručne)
  2. plneautomatická – voľba prevodov prebieha automaticky bez prerušenia ťažnej sily. Zmena prevodov môže byť odstupňovaná napr. pomocou planétovej prevodovky alebo plynulá (napr. systém Variomatic). Automatická prevodovka býva spojená s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, s planétovou prevodovkou a mechanicko-hydraulickým ovládaním. Regulácia je potom závislá na polohe radiacej páky na zaťažení motora (poloha plynového pedála) a na rýchlosti jazdy.

príčiny porúch

Samovoľné vysúvanie môže spôsobovať:

  • uvoľnenie, opotrebovanie alebo deformácia zasúvacieho mechanizmu
  • unavenie alebo prasknutie poistných pružín
  • porucha synchronizácie
  • pozdĺžnym skrútením drážkovaného hriadeľa
  • opotrebením ozubených kolies

Ťažké radenie môže byť spôsobené:

  • poruchou synchronizačnej brzdy
  • zasúvacím a radiacim mechanizmom
  • uvoľnením tiahiel
  • zväčšením vôlí (všeobecne)
  • prasknutím poistných pružín

Netesnosť prevodovky spôsobuje:

  • stvrdnutie tesniaceho krúžku (gufera)
  • uvoľnením spojov
  • poškodením manžety spojovacieho hriadeľa
  • prerazenie obalu skrine je vždy spôsobené haváriou

Zadretie prevodovej skrine je spôsobené:

  • únikom oleja alebo nedoplnením oleja, vtedy sa poškodia všetky rotujúce sú čiastky, ložiská a ozubené kolesá

Zvýšená hlučnosť prevodovky je spôsobená:

  • opotrebením pohybujúcich sa súčiastok prevodovky

Má dva prejavy:

  1. hlučnosť len jedného zaradeného prevodového stupňa pri jazde. Spôsobuje ju nadmerná vôľa v ozubení. Zistíme ju pri pridaní plynu a ubratí plynu. Najviac sa prejavuje pri brzdení motorom.
  2. hlučnosť sa prejavuje pri všetkých zaradených stupňoch a má rovnakú charakteristiku. Je spôsobená zväčšenou vôľou v ložiskách.

Nadmerné opotrebenie synchronizačných spojok spôsobuje dlhodobá prevádzka, necitlivé radenie a nedostatočné mastenie.

Nedostatočnú funkciu synchronizácie spôsobuje nevhodný olej (príliš hustý), opotrebené drážky radiacej vidlice, skrivenie synchronizačných vložiek a prasknutie poistných pružín.

Poškodenie drážkovaných hriadeľov alebo poškodenie ozubenia spôsobuje preťažovanie vozidla, chyba materiálu, vniknutie cudzích telies, vylomený zub.

 

spôsoby odstránenia týchto porúch

, Samovoľné vysúvanie odstránime výmenou poškodenej časti alebo celého zasúvacieho mechanizmu, unavené pružiny vymeniť. Poškodený hriadeľ a ozubené kolesá vymeniť a opotrebené ložiská vymeniť.

Pri obtiažnom radení zabrúsiť brzdový krúžok synchronizácie vzhľadom k ozubenému kolesu, uvoľnené tiahla dotiahnuť.

Netesnosť prevodovky, tesnenia vymeniť.

Prerazený obal prevodovej skrine možno aj zavariť alebo zalepiť.

Pri zadretej prevodovke sa doporučuje všetko vymeniť. Ak by sme vymenili len niektorú časť prevodovka by bola hlučná.

Pri zvýšenej hlučnosti možno vymeniť opotrebený pár spoluzaberajúcich kolies (jedno dvojkoleso a dve kolesá na predlohovom hriadeli).

Ak sa nám prejavila nedostatočná funkcia synchronizácie v zime použijeme redší olej.

 

 Údržba prevodovky spočíva v kontrole stavu oleja a v kontrole netesností.

Miesta možnej netesnosti:

  1. spojenie medzi motorom a prevodovkou (tesnenie zotrvačníka, tesnenie hriadeľa prevodovky)
  2. skrutka na plnenie oleja
  3. spojenie kĺbového hriadeľa s prevodovkou

Pri hľadaní netesností postupujeme nasledovne:

  • prevodovku umyť
  • podozrivé miesta posypať vápnom (vapexom)
  • skontrolovať hladinu oleja, hladinu doplniť
  • vykonať skúšobnú jazdu minimálne 30 km, viackrát popreraďovať
  • vozidlo zodvihnúť prevodovku riadne osvetliť a skontrolovať priesaky

 

technologický postup demontáže prevodovky

 Postup demontáže:

  1. zaistiť vozidlo proti pohybu a pádu na zdvíhacom zariadení
  2. vypustiť olej do zbernej nádoby
  3. odpojiť baterku a elektrickú inštaláciu
  4. demontovať prevodovku z vozidla
  5. demontovať prevodovku
  6. dokonale umyť všetky súčiastky
  7. vykonať premeranie parametrov stanovených výrobcom
  8. valivé a klzné ložiská vymeniť za nové
  9. skontrolovať hádzanie aj nových ložísk
  10. drážkované hriadele a vylomené zuby možno aj zrenovovať naváraním s následným strojovým opracovaním a tepelným spracovaním. Renovujeme iba vtedy ak to dovoľuje výrobca.