Kolesá a pneumatiky
Kolesá nesú hmotnosť vozidla a nákladu, prenášajú sily, spájajú vozovku s vozidlom a dopĺňajú pružiaci systém vozidla, menia smer jazdy automobilu.
požiadavky kladené na kolesá
nízka hmotnosť
veľký vnútorný priemer pre veľké brzdové kotúče
vysoká tvarová stálosť a pružnosť
dobrý odvod tepla
jednoduchá výmena pneumatík a diskov pri poškodení
kolesá z hľadiska konštrukcie
Koleso sa skladá:
- hlavy /drôtové a liatie kolesá/
- disku / s ráfikmi/
- hviezdice
- oceľové špice – kovová časť
- pneumatiky
- duše
- podložky
diskové koleso sa skladá z ráfika a disku. Rafik zabezpeč. Spojenie pneumatiky s diskovým kolesom
rozbor označenia ráfika: 6 1/2 J x 13 HS
6 1/2 J x 13 HS
Údaje sú normované, označenie je vyrazené na každom kolese. Rozlišuje sa dvoma rozmermi:
šírkou ráfiku v palcoch
priemerom ráfiku v palcoch
Písmeno za šírkou označuje tvar okraja ráfika.
Písmená za priemerom informujú o druhu ráfika.
6 1/2 – šírka ráfika v palcoch
J – písmeno označujúce tvar a rozmery ramienka ráfika
x – prehĺbený jednodielny ráfik
13 – priemer ráfika v palcoch
H – bezpečnostný ráfik – zaoblené vyvýšenie (Hump) len na vonkajšej dosadacej ploche pätky
S – symetrický ráfik
Význam ďalších písmen:
H2 – zaoblené vyvýšenie na oboch stranách ráfika
FH – ploché vyvýšenie len na vonkajšej dosadacej ploche pätky
FH2 – ploché vyvýšenie na oboch stranách ráfika
SDC – poloprehĺbený ráfik
ET – zális v milimetroch – môže byť:
- kladný(+) – vnútorná dosadacia plocha disku vzhľadom k strednej rovine ráfika je posunutá do vnútra vozidla (menší rozchod)
- záporný(-) – dosadacia plocha je posunutá von z vozidla (väčší rozchod)
TD – špeciálny ráfik zo zvláštnym bezpečnostným obrysom – neumožňuje zošmyknutie pri nízkych tlakoch (napr. pri defekte)
požiadavky kladené na pneumatiky
- prenášanie hmotnosti vozidla
- zachytávanie menších nárazov od vozovky
- prenos hnacích, brzdných a bočných vodiacich síl
- nízke ovládacie sily pri parkovaní
- nízky valivý odpor
- valenie s nízkou hlučnosťou a nízkym prenosom vibrácií
pneumatiky podľa konštrukcie
Pneumatika sa skladá:
- z plášťa
- z duše /vzdušnica/
- z ochrannej vložky – používa sa u motocyklov a mopedov aby sa zabránilo poškodeniu od prečnievajúcich špíc, duša musí odpovedať veľkosti plášťa
pozn. Bezvzdušnicová pneumatika preberá funkciu vzdušnice a ochrannej vložky
Plášť sa skladá z:
- kostry (textilná, oceľová)
- výstužný pás alebo nárazník
- behúňa (protektor)
- pätiek plášťa s vloženými pätnými lankami
Kostra – môže byť diagonálna s uhlom 30 – 40° od pozdĺžnej osi kolesa (v smere jazdy), alebo radiálna (kolmo na smer jazdy).
Nárazník – môže byť kordový alebo oceľový, nachádza sa medzi kostrou a behúňom
Behúň – má drážkovanie:
- pozdĺžne – dáva pneumatike bočné vedenie
- priečne – prenáša hnacie sily
Aqaplaning – pri vysokých rýchlostiach na zaplavenej vozovke sa medzi pneumatikou a povrchom vozovky môže vytvoriť vodný klin, ktorý oddelí pneumatiku od vozovky. Vozidlo sa stáva neovládateľné. Aby sa znížilo toto nebezpečie musia mať drážky behúňa určitú hĺbku, aby mohli odviesť vodu zo styku preč. Zákonom predpísaná minimálna hĺbka profilu je 1,6 mm.
Pätka – jej úlohou je držať plášť na ráfiku, aby bol zaručený prenos brzdného a hnacieho momentu. Ďalšou úlohou pätky je neprepustiť vzduch medzi ráfikom a plášťom.
Podľa konštrukcie dva zákl. druhy plášťov :
a) diagonálne – vlákna kostry sú uložené šikmo na pozdĺžnu rovinu symetrie plášťa, uhol uloženia vláken 35 – 40 stupňov
b) radiálne plášte – vlákna kostry sú uložené kolmo, alebo takmer kolmo, uhol vlákien je 85 – 90stupňov
rozbor označenia pneumatiky: 195/60 R 14 88 N
195 – šírka pneumatiky v milimetroch
60 – profilové číslo
R – radiálna pneumatika
14 – priemer ráfiku v palcoch
88 – nosnosť pneumatiky v kg
N – max. rýchlosť (210 km/h)
Profilové číslo – udáva pomer výšky k šírke
0,98:1 – balónové pneumatiky
0,95:1 – superbalónové pneumatiky
0,88:1 – nízkoprofilové pneumatiky
Výhody nízkoprofilových pneumatík:
- väčšie brzdové kotúče s lepším chladením
- malá citlivosť proti bočným deformáciám
- vysoká bočná stabilita pri prechádzaní zákrut
- precízne reakcie na pohyby riadenia
Nevýhody:
- horšia odolnosť voči Aqaplaningu
- horšie pérovanie
- väčšie sily pri riadení
postup opravy duše osobného automobilu
1, demontovať koleso z automobilu pomocou zdviháka a príslušného nástrčkového kľúča
2, vyzuť pneumatiku na vyzúvačke alebo ručnými pákami
3, vytiahnuť dušu
4, nafúkať dušu
5, ponoriť do vane s vodou – označiť dieru
6, odmastiť povrch duše
7, zdrsniť povrch ň
8, založiť teplý fľak
9, dotiahnuť zvierkou
10, zapáliť vulkanizačnú zmes
11, nechať vychladnúť
12, vložiť dušu do pneumatiky (pozn. záplata musí prečnievať okraj defektu najmenej o 15 mm)